Na sport z całą pewnością nigdy nie jest za późno. Właściwie wytrenowane ciało jest nas w stanie zbliżyć do smukłej i wysportowanej sylwetki, która jest marzeniem wielu osób. Jak jednak trenować, gdy mamy słabą kondycję, a na dodatek brakuje nam mobilizacji?

Wiele osób chciałoby trenować, jednak powstrzymuje je obawa, że razem z ćwiczeniami wzrośnie ich masa mięśniowa – panie na przykład boją się, że pod wpływem treningu uda zaczną zwiększać swoje rozmiary. Oczywiście jest to możliwe, ale taki scenariusz na ogół jest mało prawdopodobny i zazwyczaj dotyczy treningów ukierunkowanych na rozrost masy mięśniowej.

W dzisiejszych, dość zabieganych czasach, najczęściej nie mamy zbyt wiele czasu na trening. Warto szczególną uwagę zwrócić na to, jakie ćwiczenia dobieramy. Wiele zależy od tego, czy poszukujemy ćwiczeń na poprawę kondycji czy też może interesuje nas trening na większą siłę. Jedna sesja może trwać od trzydziestu do czterdziestu minut, ale nie zapominajmy także o rozgrzewce.

Poszukując sposobów na szybsze bieganie czy wykonywanie innych ćwiczeń, trzeba mieć na uwadze przede wszystkim własne możliwości. Co więcej, nie bez znaczenia jest także wiek. Osobom młodym można polecić wykonywanie bardziej intensywnych treningów, ale już osoby starsze powinny postawić na umiarkowaną aktywność fizyczną. Ćwiczenia dla seniorów powinny być wykonywane nie dłużej niż dwadzieścia minut, a poprzedzić je powinna rozgrzewka.

Systematyczne wykonywanie ćwiczeń pozwoli nam zadbać nie tylko o smukłe ciało, ale zapewni nam także sprawność umysłową. Aktywność fizyczna jest szczególnie ważna dla dzieci w wieku od siedmiu do dziewięciu lat, ale nie tylko. Starannie dobrane ćwiczenia dla młodzieży zapewniają lepszy i szybszy wzrost, a ponadto sprzyjają zachowaniu prawidłowej postawy i zapobiegają schorzeniom narządu ruchu.

Zdaniem naukowców aktywność fizyczna odgrywa bardzo ważną rolę także w zapobieganiu chorobom nowotworowym. Do korzyści wynikających z uprawiania sportu należy też zaliczyć zmniejszenie ryzyka otyłości, zmniejszenie ryzyka zachorowania na choroby serca czy wzmocnienie kości oraz mięśni. Ruch sprzyja także obniżaniu profilu lipidowego, przyczyniając się do spadku cholesterolu.

W celu poprawy kondycji warto zwrócić uwagę nie tylko na ćwiczenia. Bardzo istotna jest także odpowiednio zbilansowana dieta, zwłaszcza, że w czasie treningów zazwyczaj traci się sporo cennych witamin i minerałów. Jadłospis na lepszą kondycję powinien zawierać przede wszystkim duże ilości świeżych warzyw oraz owoców.

Decydując się na trenowanie, zawsze musimy pamiętać, że wysiłek fizyczny musi być dostosowany do wieku, indywidualnych możliwości oraz do posiadanej sprawności fizycznej. Takie treningi powinny być przede wszystkim rekreacją, a nie zamieniać się w sporty wyczynowe. Trenując zachowajmy zdrowy rozsądek, a wówczas unikniemy niebezpiecznych kontuzji.